fredag 23 november 2012

Våga prova



Jag har en otrolig julstämning, eller jag vill hålla på med julsaker rättare sagt. Vill komma in i ett mysigt jultempo, lugnt och fint. Lär dock inte bli så mycket av den varan för det är så galet mycket annat just nu men mitt mål är att känna en lugn julstämning.

Är inte mycket för julbord men annan julinspirerad mat tycker jag är väldigt gott. Så igår blev det en maträtt som kanske låter lite konstig men som smakade otroligt gott. Många är rädda för fänkål men det smakade nästan ingen fänkål alls, till och med Smålänningen instämmer på detta, han är inget fan alls av fänkål så mitt tips är att våga prova detta!

600 g skinn och benfri laxfilé
1 purjolök
2 fänkål
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 tsk malen kanel
1 dl flagad mandel

Apelsindressing:
2 dl Arla Köket matyoghurt
rivet skal av 1/2 apelsin
2 tsk flytande honung
2 krm salt

1. Sätt ugnen på 225°. Skär purjolök och fänkål i skivor. Lägg dem och laxen i en långpanna. Salta och peppra. 
2. Strö kanel och mandel över laxen och stek i mitten av ugnen ca 20 min. 
3. Blanda ihop dressingen. 

Servera lax och grönsaker med klyftpotatis, dressing och apelsinbitar.

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar