fredag 14 december 2012

En av mina absoluta favoriter



Ikväll blev det en av mina absoluta favoriträtter till middag, nämligen "gryta med julens alla kryddor". Fläskfilé med juliga smaker helt enkelt. Så god att det är galet! Hade zucchini hemma som behövde användas så dagens tillbehör blev en zucchinigratäng. Väldigt god den också. Fina saker en fredag som både jag och Smålänningen tänker spendera i horisontalläge i soffan.

4 port
600 g fläskfilé
1 purjolök
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
smör
2 dl vispgrädde
2 msk konc kalvfond
1 tsk malen ingefära
1 tsk malen kanel
1 tsk soja
1/2 dl russin

1. Skär köttet i tjocka skivor och purjolöken i bitar. Salta och peppra köttet, bryn i smör i en stekpanna. 
2. Ta upp köttet och fräs purjolöken i smör. 
3. Vispa ihop grädde, kalvfond, ingefära, kanel, soja och russin i en låg, vid gryta. 
4. Lägg i kött och purjolök, låt puttra 4-5 min. 
5. Servera med chutney och potatis.

Zucchinigratäng med tomat och parmesan
4 portioner

7-8 tomater
600 g squash
4 msk riven parmesanost
2 pressade vitlöksklyftor
1 tsk oregano
1 tsk basilika
2 msk olivolja

1. Skiva tomaterna och squashen i ca 0,5 cm tjocka skivor.
2. Varva squash och tomater i en gratängform, salta och peppra.
3. Blanda i en skål den rivna parmesanosten, vitlöken och örterna och rör i olivoljan.
4. Fördela ostblandningen över grönsakerna och grädda nederst i ugnen på 200 grader ca 35 min.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar